Bij al onze activiteiten hebben we oog voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden van kinderen. In onze school werken we met het concept Kanjertraining, dat zoals de naam al aangeeft van groep 1 tot met groep 8 aan kanjers bouwt. Dit gebeurt aan de hand van een methode, maar vooral ook aan de hand van de dagelijkse momenten van interactie: in de klas, op het plein, in de gang.
Het belangrijkste doel van de Kanjertraining is dat een kind positief over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Het kind leert op een goede manier met de ander en zichzelf om te gaan. Binnen de Kanjertraining worden kinderen geconfronteerd met de gevolgen van hun gedrag. Ze krijgen die informatie van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten. We leren de kinderen dat ze in elke situatie de keuze hebben hoe te reageren en daarmee ook kiezen voor de gevolgen van hun keuze.
In de lessen komen de volgende onderdelen aan de orde:
jezelf voorstellen
complimenten geven en ontvangen
omgaan met gevoelens en emoties
leren om je grenzen te stellen
luisteren en vertellen
vertrouwen en samenwerken
vriendschappen onderhouden
kritiek durven geven en ontvangen
eigenwaarde
Tijdens deze les staat centraal dat iedereen een eigen mening, wensen en gevoelens heeft. We oefenen om te gaan met verschillende situaties, ons bewust te zijn van ons gedrag en vertrouwen in onszelf te krijgen.
Hier ben ik
het is goed dat ik er ben
er zijn mensen die van mij houden
niet iedereen vindt mij aardig
dat hoort zo
ik luister wel naar kritiek
ik zeg wat ik voel en wat ik denk
doet iemand vervelend tegen mij?
dan haal ik mijn schouders op, jammer dan
doet iemand naar, dan doe ik niet mee.
ik gedraag me als een kanjer
want ik ben een kanjer!