We besteden veel aandacht aan de basisvaardigheden lezen, taal, schrijven en rekenen.
Taalonderwijs
In het taalonderwijs leren we de leerlingen om zowel mondeling als schriftelijk taal te gebruiken. Leerlingen leren gesprekjes te voeren; je kunt een ander iets vertellen of je kunt je mening verwoorden. Ook leren we de kinderen goed te luisteren naar een ander. Bij taal is het belangrijk dat de leerlingen veel woorden leren kennen. Uitbreiden van de woordenschat is dan ook een vast onderdeel van onze taallessen. Daarnaast leren ze bijvoorbeeld hoe je een goedlopende zin schrijft. De leerlingen leren hoe ze verhalen moeten schrijven en ook hoe de opbouw van een brief/e-mail is. In de hogere groepen gaan leerlingen ook zinnen ontleden en woorden benoemen.
Leesonderwijs
Binnen het leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, leesbeleving en begrijpend lezen. Bij technisch lezen gaat het om het goed en vlot lezen van woorden en teksten. Er is aandacht voor zowel instructie als veel oefenen. Hiervoor zetten we verschillende oefenvormen in, zoals lezen in een tweetal, zelfstandig lezen of samen met een tutor. We vinden het heel belangrijk dat leerlingen lezen ook leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving willen we het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor de diverse soorten boeken en teksten. Om dit te bereiken, beschikken we over een uitgebreid aanbod van actuele kinderboeken, strips, kranten en informatieboeken. In de gemeenschappelijke ruimte is een bibliotheek waar kinderen boeken kunnen kiezen om te lezen. Ook wordt er in alle klassen voorgelezen, zodat kinderen kennismaken met verschillende genres en schrijvers.
Begrijpend lezen is de belangrijkste vorm van lezen; het gaat erom dat je begrijpt wat je leest, informatie in een tekst weet te vinden en die kunt verwerken. Dit is een zeer belangrijke vaardigheid die de leerlingen in hun volwassen leven veel nodig hebben. Leerkrachten laten veelvuldig zien hoe je informatie uit een tekst haalt en welke strategieën je kunt gebruiken. We oefenen met verschillende soorten teksten, vooral ook samen. Het overleg en samen nadenken over de tekst zijn goede oefeningen.
Rekenonderwijs
Binnen het rekenonderwijs leren de leerlingen de plaats van getallen in een getallenrij kennen en de verschillende oplossingsstrategieën om sommen uit te rekenen. Bij het aanleren van deze basisvaardigheden worden de rekenlessen veel toegepast op herkenbare praktijksituaties. Leerlingen moeten namelijk ook leren welke som er in een rekenverhaal staat. We beschikken over een ruime hoeveelheid gevarieerd materiaal om kinderen op hun eigen niveau te laten oefenen. Met behulp van rekenspelletjes oefenen de kinderen om basissommen vlot uit te kunnen rekenen, wat nodig is om de steeds complexere sommen in de bovenbouw ook te kunnen uitrekenen.
Schrijfonderwijs
Behalve dat we leerlingen leren duidelijk te schrijven is er binnen het schrijfonderwijs ook veel aandacht voor de verschillende schrijfstijlen. De kleuters maken al kennis met letters en cijfers en maken zelfs al schrijfpatronen. Vanaf groep 3 gaan we dan verder met cijfers, schrijfletters en letterverbindingen. Als leerlingen in staat zijn woorden te schrijven, maken we de stap naar het schrijven van zinnen en het samenstellen van verschillende teksten. Tot en met groep 6 krijgen de leerlingen gericht schrijfonderwijs.
Binnen ons schrijfonderwijs hebben we ook aandacht voor creatief schrijven. Leerlingen schrijven bijvoorbeeld verhalen, opstellen en gedichten.