Onze school probeert leerlingen een actieve houding mee te geven als het gaat om burgerschap. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties, hoe zij zich bewust worden van hun gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen.
We werken volgens een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling, waarmee we kinderen leren om te gaan met actief burgerschap, conflicten en het nemen van verantwoordelijkheid. Tijdens het vak levensbeschouwing stimuleren we kinderen een eigen levensbeschouwelijke identiteit te ontwikkelen. We leren de kinderen vragen te stellen en na te denken over de verschillende geloven en rituelen. We leren de kinderen respectvol om te gaan met seksualiteit en met (seksuele) diversiteit binnen de samenleving.
Onze leerlingen krijgen ook expressievakken. Wij vinden het belangrijk om kinderen het vertrouwen te geven om zich uit te drukken. Dit leren zij in beeldende vakken zoals tekenen, literatuur, drama en dans.
Tijdens uitstapjes, projecten en excursies leren we kinderen aandacht te hebben voor andere culturen en staan we stil bij maatschappelijke thema’s.