Als school vinden wij het noodzakelijk dat we kinderen leren zelfstandig te werken. Dit gaat niet vanzelf. We beginnen bij de jongste kinderen met het bijbrengen van het begrip zelfstandigheid. Daarvoor werken we met materialen als de rode sjaal en het kiesbord. Ook zelfredzaamheid hoort daarbij: het zelfstandig naar de wc gaan, zelf aan- en uitkleden bij de gymlessen.
In de groepen 3 tot en met 8 wordt eveneens gebruikgemaakt van diverse hulpmiddelen. Een voorbeeld hiervan is het ‘verkeerslicht’. Zodra het licht op rood staat, is het de bedoeling dat de kinderen zo veel mogelijk zelfstandig werken.
Problemen die zich voordoen, proberen ze zelfstandig op te lossen. In groep 3 wordt hierbij een aanzet gegeven tot het geven van hulp aan elkaar. Deze stappen vergroten wij steeds in de volgende groepen. Zo proberen we de jongste kinderen stap voor stap zelfstandigheid bij te brengen.
Vanaf groep 4 neemt de zelfstandigheid nog meer toe als we gaan starten met het leren plannen. Ook dit breiden wij elk jaar iets uit. We zien dit als voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
Onze ervaring is dat kinderen door zelfstandig te werken creatiever worden in het vinden van oplossingen voor problemen en dat de zelfredzaamheid toeneemt. Er vindt meer overleg tussen de kinderen plaats en de leerkracht heeft dan tijd om kinderen die extra zorg nodig hebben goed te begeleiden. Het is mogelijk dat niet alle kinderen die zelfstandigheid aankunnen.
Vanzelfsprekend wordt daar rekening mee gehouden. Sommige kinderen hebben dan wat extra begeleiding nodig en die wordt gegeven. Boven alles staat natuurlijk dat we de kinderen een weektaak geven waarvan we weten dat ze die aankunnen. Aan het eind van een lesuur gaan we regelmatig samen even kijken hoe het is gegaan: waren er nog problemen die je niet op kon lossen? Hoe ben je er toch uitgekomen? Met dit leren door reflecteren wordt al gestart bij de kleuters. Al met al een manier van werken waar wij als school, leerlingen en ouders positief over zijn.