Bij het onderwijsleerproces van de kinderen is het van het allergrootste belang dat de basis goed wordt gelegd. Daarom besteden wij op onze school bijzondere aandacht aan de ontwikkeling van de kinderen in de groepen 1 t/m 4. Dat doen we in de eerste plaats door er voor te zorgen dat de groepen niet te groot worden.
Ook werken we met zorgvuldig geselecteerde up-to-date materialen. In groep 1 en 2 staat spelend leren centraal. We werken en spelen aan de hand van thema’s. De thema’s sluiten aan bij het kind en zo veel mogelijk bij de actualiteit. Zo behandelen we onderwerpen als herfst, water, tandarts, vakantie of het krijgen van een broertje/zusje als dat op leerlingen van toepassing is. Door veel met leerlingen te praten en door ze spelenderwijs allerlei dingen te laten ervaren, leren ze veel woorden en begrippen. Deze taalactiviteiten komen aan bod tijdens het kringgesprek, maar ook verspreid over de schooldag in de vorm van voorlezen, vertellen, versjes leren in een kleine (taal)kring en taal spelletjes. Dit is een goede voorbereiding op de latere kennisgebieden taal, lezen, rekenen en wereldoriëntatie.
Werklessen
In de werklessen geven we opdrachten die inspelen op de ontwikkelingsbehoeften van het kind en proberen we het kind uit te dagen een stapje verder te gaan. Tijdens de werklessen worden activiteiten gedaan als werken met constructiemateriaal, creatief, computeren en het spelen in diverse themahoeken. De opdrachten zijn altijd gericht op de ontwikkeling van een bepaald gebied: motoriek, oog-handcoördinatie, zintuiglijke ontwikkeling of taal- en rekenontwikkeling.
Expressie en beweging
In het lesprogramma is ook ruimte voor expressie en beweging. Kleuters hebben een rijke fantasie en zijn heel creatief. We spelen daarop in door bijvoorbeeld muziek te maken, te dansen en toneelstukjes op te voeren. Het verder ontwikkelen van de creativiteit vinden wij heel belangrijk, omdat de kinderen leren flexibel om te gaan met hun omgeving, nieuwe dingen te bedenken en uit te werken.
Er is dagelijks tijd voor beweging en vrij spel. We beschikken over een groot afgeschermd schoolplein en in onze school is een fijne ruimte om te spelen en te bewegen. Het speellokaal beschikt over allerlei materialen waar kinderen zich lekker mee kunnen uitleven. Daarnaast maken we gebruik van de vakdocent bewegingsonderwijs Demi Diepenbroek, die de leerlingen lesgeeft in dans en beweging.
Bijzonder is dat we beschikken over een afgeschermd buitenterrein naast ons klaslokaal. Deze buitenpatio gebruiken we als verlengstuk van ons klaslokaal. Zo hebben we meer ruimte om te werken en kunnen we ook meer variëren. Denk daarbij aan een watertafel, schilderen in de buitenlucht en het maken van een kasteel met ons constructiemateriaal.
Sociale vaardigheden
Uiteraard hebben we ook aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Tijdens het spelen en werken leren leerlingen bijvoorbeeld samen spelen, materialen delen en contact maken met elkaar. Ook in de onderbouw werken we al met Kanjertraining om dit proces te stimuleren en te begeleiden.
In groep twee intensiveren wij de voorbereidingen voor het lees-, reken- en schrijfproces in groep 3. Wij starten met het werken met materialen van groep 3 zodat de kinderen hier spelenderwijs mee vertrouwd raken.