We willen een veilige school zijn, daarom werken we hard aan een goede sfeer en zorgen ervoor dat het in het schoolgebouw veilig is. De school is uitgerust met brand- en rookmelders, een ontruimingsinstallatie en diverse blusmiddelen.
De vluchtroutes zijn duidelijk aangegeven en twee keer per jaar houden we een ontruimingsoefening. Alle speeltoestellen voldoen aan de veiligheidseisen en worden jaarlijks daarop gecontroleerd. Voor en na schooltijd zijn er altijd leerkrachten op het plein om een oogje in het zeil te houden. Als we naar activiteiten buiten het schoolterrein moeten, gaan we altijd onder begeleiding. Op school hebben we gecertificeerde bedrijfshulpverleners, die weten wat ze moeten doen als er sprake is van ongelukken. Bij alles wat wij doen aan activiteiten en excursies staat veiligheid voorop!
Sociale veiligheid
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze bewezen succesvollemethode versterken kinderen hunsociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen.
Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groepals geheel. Hierdoorkunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden van onze leerlingen. De resultaten ervanbespreken wij in ons teamoverleg, waarna we eventueel een actieplan maken.
Eén keer per jaar doen we een onderzoek van de PO-raad naar de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 7 en 8. De uitkomst hiervan wordt gepubliceerd op www.scholenopdekaart.nl
De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur of intern begeleider (IB’er).
De IB’er ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt minimaal twee keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek.
Via het netwerk ‘Gedrag’ van de Veluwse Onderwijsgroep, waarvan onze school deel uitmaakt, wisselen wij kennis op het terrein van sociale veiligheid uit met andere scholen. De deelnemers aan dit netwerk volgen regelmatig scholing om hunvakkennis actueel te houden.